Forums

Full Version: Kvaratskhelia inspirerad av Ronaldo som Georgia rekord berömda Portugal vinst
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Khvicha Kvaratskhelia avslöjade att han hade inspirerats av en chatt före matchen med Cristiano Ronaldo efter att ha gjort mål i Georgiens historiska EM 2024-seger mot Portugal i onsdags.
Debutanterna i större turneringar, Georgia, Portugal Fotbollströja,nådde de sexton senaste som en av de bästa tredjeplaceringarna när Kvaratskhelias andra minuts slag och en Georges Mikautadze-straff gav dem det största resultatet i deras historia.
De kommer att möta Spanien i nästa omgång efter att ha blivit den första europeiska nationen att ta sig vidare från gruppspelet i sin jungfruturnering sedan Island nådde kvartsfinalen i EM 2016.
Efter matchen sa Napoli-yttern Kvaratskhelia att att övervinna sin barndomsidol gjorde onsdagens seger ännu mer speciell.
"Jag fick Ronaldos tröja och vi har tagit oss vidare till nästa omgång", sa Kvaratskhelia till reportrar.
"Det här är den bästa dagen i livet för georgiska fotbollsfans. Vi har skrivit historia, ingen skulle tro att vi skulle få det att hända.
"Ingen skulle tro att vi skulle kunna slå Portugal men det är därför vi är ett starkt lag; om det ens finns en procents chans har vi visat att vi kan få det att hända.
"Innan matchen var det ett möte [med Ronaldo] och han önskade mig framgång, jag hade aldrig föreställt mig att han skulle komma och prata med mig.
"Han är en fantastisk spelare och en fantastisk person. Det är därför han är en fantastisk personlighet i och utanför fotbollen; jag har så mycket respekt för honom, han är en av de bästa spelarna i världen.
"När han kommer för att prata med dig innan matchen är det fantastiskt; Portugal tröja 2024 det hjälpte oss att tro att vi kunde göra något idag."
Med tiden en minut och 32 sekunder var Kvaratskhelias mål både Georgiens snabbaste i en turneringsmatch och det tidigaste Portugal någonsin har släppt in i EM.
Medan den efterfrågade 23-åringen var exceptionell i Gelsenkirchen, kämpade Ronaldo eftersom han misslyckades med att göra mål från tre skott värda 0,21 förväntade mål.
Han har misslyckats med att göra mål under gruppspelet i en stor turnering för första gången i sin karriär, med detta hans 11:e kampanj.
Han gjorde mål i gruppspelsmatcher vid världsmästerskapen 2006, 2010, 2014, 2018 och 2022 och EM 2004, 2008, 2012, 2016 och 2020.