Forums

Full Version: For Tottenham Hotspur handler Europa League-ære om mer enn bare Champions League-kval
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Det kan ikke ha vært den lengste trofétørken i England, Tottenham Hotspur drakt Barn 17-årige ventetid på sølvtøy var den mest navngitte. Manglende evne til å samle vinnernes medaljer har vært stor til tross for deres fremskritt i løpet av de siste to tiårene, og det er mange fremskritt å snakke om. Siden Spurs vant EFL Cup i 2008, spilte de sin første UEFA Champions League-sesong noensinne (2010-11), kom så høyt som andreplassen i Premier League (2016-17), og nådde Champions League-finalen (2019).
Fortellingen har vært klar – disse prestasjonene kan være viktige, men uten et trofé er det en stjerne ved siden av dem. Det ville være vanskelig å klandre Spurs' spillere, fans og manager for øyeblikket av katarsis de opplevde onsdag i Bilbao, da deres veldokumenterte trofétørke endelig tok slutt ved å slå Manchester United i UEFA Europa League-finalen. Ta det fra James Maddison, som var en av markeringssigneringene til Ange Postecoglous nye Tottenham da han kom til sommeren 2023.
"Da jeg begynte i Tottenham, vet du hvordan det er," sa han på' sending etter finalen. "Alle bare sier: "Han har trukket seg fra å vinne noen trofeer" og alt dette, og jeg sa til faren min, jeg sa til min beste kamerat: "Jeg skal løfte sølvtøy for Tottenham," og hør. Jeg prøver ikke å lage denne gale historien, men jeg hadde full tro på at jeg kunne komme og vi kunne skape noe som kunne."
Få kunne med rimelighet argumentere for at kampen var underholdende eller godt spilt, bildet av en europeisk finale klarte ikke å skjule det faktum at Englands 16. og 17. beste lag møtte hverandre. Likevel hadde Spurs sine heroiske øyeblikk, om enn på en uventet måte for et lag som generelt foretrekker en angrepsorientert tilnærming. Brennan Johnsons kampvinnende mål føltes som en gave fra Uniteds vaklende forsvar mer enn noe annet, mens Spurs-forsvaret stjal showet.
Micky van de Vens akrobatiske mållinjeklaring var kanskje det største enkeltstående øyeblikket med individuell glans på San Mames Stadium, mens keeper Guglielmo Vicaros redning i de siste øyeblikkene av kampen på Luke Shaw var den typen make-or-break-øyeblikk som finaler er laget av. Richarlison, den ofte skadede spissen som faktisk fikk en start på onsdag, la til og med inn et imponerende defensivt skifte som vil bli husket av Spurs-trofaste i årene som kommer.
Den uventede naturen til seieren deres er kanskje passende for et Tottenham-lag som i store deler av sesongen ga påminnelser om hvor langt de har falt siden dagene med andreplassen i Premier League og løp til Champions League-finalen. Jada, Spurs har fortsatt noen verdensklassespillere på listen – midtstopperne van de Ven og Cristian Romero er begge individuelt strålende og et fantastisk par, mens kaptein Son Heung-min fortsatt er en av de beste angriperne i sin generasjon. Den enkleste innrømmelsen å komme med om dette Spurs-laget er imidlertid at de er dypt defekte fra et taktisk perspektiv og hadde mye arbeid å gjøre om sommeren, med eller uten plass i neste sesongs utgave av Champions League.
Onsdagens Europa League-triumf, så vel som deres europeiske kampanje som helhet, var også et eksempel på en ting denne versjonen av Tottenham konsekvent har fått til. Se ikke lenger enn til Postecoglous nå kjente sitat om at han alltid vinner trofeer på sitt andre år, en fôrkilde som har fungert som en hån. Snarten med det hele er vanskelig å motstå, spesielt nå som Postecoglou fikk rett, men ærligheten hans var et friskt pust hos Spurs, selv om det var dristig etter hans egen innrømmelse.
"Det har vært de tøffeste årene jeg har hatt i karrieren min, og jeg visste at det gikk inn i det fordi jeg visste hva jeg gikk inn på, vet du?" Postecoglou sa i et intervju med etter kampen. "Denne fotballklubben har hatt ledere i verdensklasse og mye bedre legitimasjon enn meg og har ikke klart å komme dit, så jeg visste at jeg hadde en enorm utfordring foran meg."
Navnene som kom før Postecoglou – som Mauricio Pochettino, Jose Mourinho og Antonio Conte – og de som kom før Maddison – som Harry Kane og Gareth Bale – gjorde denne gruppen til en usannsynlig kandidat til Europas topppris. Likevel var det en imponerende iver etter å endre en fortelling de arvet. Postecoglous spesielle CV tvang kanskje folk til feilaktig å undervurdere ham, siden managere med en globe-travrute og uten europeiske røtter sjelden oppnår bragder som disse.
"Når du snakker om disse rekordene, har mange av spillerne ikke vært her så lenge, så det er nesten som et insentiv til å være gruppen for å endre det," bemerket Maddison. "Gafferen, for å være rettferdig mot ham, siden han kom inn, sa han alltid - han pekte inn i garderoben vårt på Spurs-banen, de har alle veggene til lagene på Spurs som har vunnet trofeer og de er alle svarte og hvite og de er alle gamle, og han har alltid gjort en ting om å si: "Kom deg opp på den veggen. Det handler om at vi skal opp på den veggen."
Postecoglou har måttet stole på et bemerkelsesverdig antall spillere underveis, med 33 spillere som spilte minst én kamp da Spurs klarte en skadekrise av episke proporsjoner. Det var dager de virkelig følte seg som et rag-tag-team, noe som gjorde det lett å undervurdere dem. Det er her lederens største styrke ligger – han opprettholdt en følelse av samhold som aldri sprakk. I motsetning til mange topplag i sesonger med mye flere seire enn deres, fremsto de som en enhet.
"Vi ønsker å vinne for gafferen, selvfølgelig," sa van de Ven til britiske GQ i et intervju før finalen. "Alle vet at han har sagt at han alltid vinner ting i sitt andre år [i en klubb]. Det er et fint sitat for ham, og det ville gjøre det enda vakrere hvis vi kan få det til! Han har vært så positiv hele sesongen og sørget for at ingen noen gang svikter hodet, selv om vi spilte en forferdelig kamp. Vi hadde aldri en følelse av at han ga opp på oss; han har alltid holdt på å presse på oss på slutten av sesongen. vi vil vinne."
Sport har alltid handlet om en blanding av det materielle og det immaterielle, og Postecoglous Spurs tok nesten opp underskuddet i førstnevnte med en overflod i sistnevnte kategori. Få vil ta til orde for det som en bærekraftig strategi, men for et lag som har blitt definert av deres manglende evne til å vinne trofeer, er det liten bekymring. Det er en grunn til at Johnson sa "Jeg bryr meg ikke" om hvorvidt hans kampvinnende mål skal tilhøre ham eller ikke skal klassifiseres som et selvmål – i dette spesielle øyeblikket spiller det ingen rolle.
Son er en underdog-historie i seg selv, som dukker opp fra en nasjon som ikke regnes som et knutepunkt for fotballstjerner og kartla sin egen vei til de øverste nivåene i spillet. Han var også, feilaktig, i Kanes skygge i store deler av Spurs-karrieren billigefotballshop.com, men hvis noen virkelig legemliggjør klubben, er det ham. Han var like avgjørende for Tottenhams suksess for nesten et tiår siden som Kane var og ble sittende lenge nok til å bli kaptein. Han har vært like fortjent som noen andre av en utmerkelse for å matche sin status som et elitetalent, og hans øyeblikk av katarsis er like viktig. En vellykket sesong og en stor sesong kan være to forskjellige ting, men selv om Spurs var objektivt dårlige i løpet av kampanjen, er det også noe objektivt sett fantastisk med et øyeblikk som dette.