Forums

Full Version: Efter Messis VM-seger för Argentina erkände han öppet efter sin dopingavstängning: "F
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Den 18 december 2022 ledde Lionel Messi Argentina till seger över Frankrike i VM-finalen och nådde därmed världsfotbollens höjdpunkt. Tillsammans med 25 andra spelare etsade han in sig i sportens mest ärofyllda kapitel. Kort efter den segern fick dock en av dessa stjärnor en långtidsavstängning för att ha testat positivt för en förbjuden substans.
Alejandro "Papu" Gomez startade för Argentina i matcher mot Saudiarabien och Australien under VM 2022, iklädd en Argentina tröja billigt. Vid den tiden spelade han för La Liga-laget Sevilla, en position han innehade fram till sommaren 2023. Hans flytt till Monza gav den italienska klubben stora förhoppningar, eftersom de just hade skrivit kontrakt med den 35-årige VM-vinnaren, som fortfarande hade enorm potential.
Gomez karriär på Monza blev dock kortlivad. Han hade bara spelat två Serie A-matcher när det avslöjades att han hade tagit terbutalin, ett läkemedel som är förbjudet av World Anti-Doping Agency, i ett antidopningstest i oktober 2022. Den argentinske mittfältaren förklarade att han hade tagit en hostmedicin avsedd för ett barn – en förklaring som inte hindrade honom från att få en tvåårig avstängning.
Papu, som nu förbereder sig för att återvända till Serie B med Padova, berättade om den svåra tiden i en intervju med podcasten De Visitante. "De första månaderna var svåra. Till en början var det svårt för mig att titta på fotboll – jag stängde av TV:n. Fotbollen var död för mig", sa Alejandro.
"Jag isolerade mig och började gå till en psykolog eftersom jag var fast i en cykel som jag inte kunde bryta mig ur", tillade den 37-årige mittfältaren, vars senaste tävlingsmatch kom den 8 oktober 2023, i Monzas 3-0-seger över Salernitana. "Varför tvingas jag gå i pension när jag inte vill, och det inte är min tid än? Varför ska två eller tre killar i kostym som aldrig har spelat någon sport bestämma när jag ska gå i pension?"
Gomes ifrågasätter antidopningsregler
I samma intervju delade Alejandro Gomez med sig av sina tankar om antidopningsregler inom professionell fotboll. Han kritiserade särskilt vad han såg som inkonsekvenser i fallbeslut och straff.
"Du använder kokain eller marijuana, och de ger dig en sex månaders avstängning", sa Pape. "Jag dömdes till två års fängelse för att ha druckit min sons hostmedicin. Vem kan förstå det?"
Gomes reflekterar över fotboll och livet efter avstängningen
Med tidens gång och ett perspektivskifte reflekterade Alejandro Gomez över sin karriär och den riktning den skulle ta. "Jag vill inte leva i det förflutna. Jag kan inte gå hem och titta på målet jag gjorde för fem år sedan. Vad är poängen? Nuet är det som spelar roll", sa han.
Pape erkände också att han var besviken på beteendet hos andra efter avstängningen. "När det går bra är alla där. När det går dåligt är ingen där", sa mittfältaren. "Det finns alla möjliga sorters människor, men jag blev förvånad över hur många som försvann helt plötsligt."
Gomes avstängning upphör officiellt i oktober, vilket banar väg för hans Serie B-debut med Padova. 37-åringen hoppas kunna återgå till toppform och avsluta en framgångsrik karriär på sina egna villkor – även om hans gyllene dagar med Fotbollskläder barn med namn Argentina och Sevilla ligger bakom honom.